De provincie Limburg wil dat het Rijk garant staat voor alle meerkosten van de Maaslijn.
De provincie Limburg wil dat het Rijk garant staat voor alle meerkosten van de Maaslijn. Foto: Persfoto

Limburg wil dat Rijk meerkosten Maaslijn betaalt

Vierlingsbeek

Provinciale Staten van Limburg hebben unaniem een motie aangenomen waarin staat dat de Maaslijn voortaan een rijksproject moet worden waarbij het Rijk garant staat voor alle meerkosten.

Limburg heeft volgens DPG-media de buik vol van de voortdurende vertragingen van de renovatie van de Maaslijn, de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen, dagelijks goed voor zo’n 20.000 reizigers. Eerder is afgesproken dat Rijk en provincie de meerkosten ieder voor de helft dragen, maar de provincie kan de almaar oplopende kosten niet meer betalen. De zestig kilometer lange Maaslijn loopt door de provincies Limburg, Brabant en Gelderland. Limburg is namens de drie provincies samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) opdrachtgever van de renovatie. ProRail moet die uitvoeren.

Al twee jaar geleden had de Maaslijn geëlektrificeerd en verdubbeld moeten zijn, maar steeds weer werd dat uitgesteld. Mede door stijgende kosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne kan de lijn pas in 2027 vernieuwd worden opgeleverd, volgens de laatste prognose van ProRail. De kosten worden inmiddels geraamd op 300 tot 400 miljoen. Hoeveel precies wordt komende zomer waarschijnlijk duidelijk, als de resultaten van een nieuwe aanbesteding bekend zijn.

Dit jaar nog blies ProRail een eerdere aanbesteding voor de vernieuwing van de lijn af vanwege de fors gestegen kosten en werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuwelijn. Die leiden ertoe dat tachtig weken lang veel goederenvervoer via de Brabantlijn (Eindhoven-Venlo-Duitsland) verloopt, en al die tijd mag conform afspraak niet aan de Maaslijn gewerkt worden.

Ook het station in Vierlingsbeek is aan de Maaslijn gelegen.