In het Koningskerkje in Vierlingsbeek toont Marjolein van der Wal kleurrijke godinnen gemaakt van textiel.
In het Koningskerkje in Vierlingsbeek toont Marjolein van der Wal kleurrijke godinnen gemaakt van textiel. Foto: Dave Pelham

Kunst van het Geloven ook in Vierlingsbeek en Groeningen

Vierlingsbeek

De tweejaarlijkse kunstmanifestatie Kunst van het Geloven opent op zaterdag 31 augustus. In meerdere kerken en kapellen in de gemeente Land van Cuijk, waaronder het Koningskerkje in Vierlingsbeek en de Anthonius- en Nicolaaskapel  in Groeningen, is gedurende drie opeenvolgende weekenden hedendaagse kunst te zien van bekende namen uit de kunstwereld zoals David Bade en Olaf Mooij.  Het thema dat de kunstenaars dit jaar meekregen is ‘Grenzeloze Verbeelding’. Enkelen van hen maakten speciaal voor hun locatie nieuw werk. 

Voor de negende keer openen enkele kapellen en kerken in de nieuwe gemeente Land van Cuijk hun deuren voor kunst en publiek. In de Mariakapel in Holthees, de Antonius- en Nicolaaskapel in Groeningen, het Kloosterhuis en de St. Janstoren in Sambeek, het Koningskerkje in Vierlingsbeek, de Nepomukkapel in Boxmeer en voor het eerst de Petrusbasiliek in Boxmeer is opnieuw een verzameling hedendaagse kunstwerken te zien.

Alle deelnemende kunstenaars hebben van tevoren kennis kunnen nemen van de locatie waar hun werk geëxposeerd wordt, en hen is verzocht om aan het centrale thema vorm te geven. Dit geeft een nieuwe betekenis aan de soms al eeuwenoude gebouwen. Omgekeerd zal de omgeving van een van oudsher religieus gebouw aan de getoonde kunstwerken ook een bijzondere dimensie toevoegen.

Op zaterdag 31 augustus om 10.30 uur wordt de expositie officieel geopend door wethouder Joost Hendriks van de gemeente Land van Cuijk, in de Petrusbasiliek, Steenstraat 41 in Boxmeer. De opening wordt muzikaal opgeluisterd door de Fanfare van de 4e Hoedanigheid en Kunrad, één van de deelnemende kunstenaars, geeft tijdens de opening een performance waarin het pure geluid van de basiliek centraal staat. De expositie is aansluitend in het weekend van 31 augustus en 1 september, van 7 en 8 september en van 14 en 15 september te zien, steeds van 11.00 tot 17.00 uur. Tevens is er een fietsroute beschikbaar, die het publiek naar de verschillende locaties leidt.

De manifestatie wordt georganiseerd door de Stichting Kunst van het Geloven in samenwerking met vertegenwoordigers van de verschillende locaties waar de expositie te zien is. Primair doel is het in stand houden van deze vaak al eeuwenoude gebouwen, die bijna allemaal niet meer in gebruik zijn als kerkgebouw, maar wel de status hebben van monument.

Met name door het organiseren van culturele activiteiten, die veel bezoekers trekken, wordt de schoonheid van deze monumenten onder de aandacht gebracht. Bij de expositie Kunst van het Geloven gebeurt dit door kunstenaars uit te dagen om op basis van het thema ‘Grenzeloze Verbeelding’ ruimte en kunst samen te laten gaan.

De stichting heeft voor deze editie van Kunst van het Geloven Marijke Cieraad en Esther Leenders, beiden met een lange staat van dienst in de wereld van de beeldende kunst, aangesteld als curatoren. Zij zijn aan de slag gegaan om inspirerende kunstenaars bereid te vinden hun werk in de verschillende locaties te exposeren. Dat heeft geleid tot de deelname van tien kunstenaars, met zeer uiteenlopend werk, en werkend vanuit verschillende kunstvormen.

Hoog in de toren van Sambeek zijn foto’s van vaandels te zien die Joyce Overheul uit Nieuwegein maakte op de straten van Teheran in Iran, en in het naastgelegen Kloosterhuis exposeert Lise Sore uit Breda een zeven meter hoog zelfportret, met potlood getekend op dunne kaasdoeken. David Bade uit Den Haag presenteert in de kloostertuin zijn ‘Zondebok’: een beeld dat onderdeel is van zijn installatie getiteld ‘Badevaart’.

In de bloedkapel van de Petrusbasiliek in Boxmeer zijn beelden te zien van Milian van Stokkum uit Sambeek, en verder exposeren in de basiliek geluidskunstenaar Kunrad uit Den Haag en Mandy den Elzen uit Breda. Zij bouwt een installatie met plantenpreparaten op de trappen bij het altaar.

In het Koningskerkje in Vierlingsbeek toont Marjolein van der Wal uit Amsterdam kleurrijke godinnen gemaakt van textiel. De Nepomukkapel in Boxmeer wordt gevuld met sculpturen van Bas de Wit (Maastricht) en speciaal voor de Anthonius- en Nicolaaskapel in Groeningen maakt Razia Barsatie uit Amsterdam nieuw werk dat de zintuigen prikkelt.


Drying proces van Razia Barsatie

In de Mariakapel exposeert Olaf Mooij uit Rotterdam zijn bekende sculpturen, waarin de auto (als ‘heilige koe’) een belangrijke plaats inneemt. Voor meer informatie over de kunstenaars en hun werk bezoek de website www.kunstvanhetgeloven.nl of op de Facebookpagina www.facebook.com/kunstvanhetgeloven.

Traditiegetrouw zal, dit keer op de tweede zondag van de expositie (op 8 september), het zogeheten Ochtendglorenconcert plaatsvinden in de kapel van Het Kloosterhuis in Sambeek. Het concert begint net als andere jaren ‘s morgens om 06.00 uur. Als het buiten en binnen nog donker is, zal Paul Fens met gitaar en klankschalen de bezoekers muzikaal laten ontwaken. 

Verder opent Milian van Stokkum, één van de deelnemende kunstenaars, op zaterdag en zondag 14 en 15 september de deuren van haar atelier in Sambeek om bezoekers mee te nemen in het maakproces van haar werk en hun vragen te beantwoorden. En in het eerste weekend van de expositie, op 31 augustus en 1 september, opent ook Jitske van Groenland, restaurateur van schilderijen, en tevens bestuurslid van de stichting Kunst van het Geloven, haar atelier in Vierlingsbeek om bezoekers kennis te laten maken met de technieken om een schilderij te restaureren.

Bij de vorige editie in 2022 mocht de expositie Kunst van het Geloven ruim 3400 bezoekers uit de regio begroeten. Dat bezoekersaantal was vanwege de coronatoestanden lager dan andere jaren. Dit jaar hoopt de organisatie boven de 5000 bezoekers uit te komen.