Ook de spoorwegovergang Overloonseweg/Spoorstraat wordt verbeterd.
Ook de spoorwegovergang Overloonseweg/Spoorstraat wordt verbeterd. Foto: Persfoto

ProRail informeert omwonenden Maaslijn: werk aan spoor

Vierlingsbeek

ProRail werkt momenteel (tot 2028) aan de Maaslijn van de toekomst; de vernieuwing van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Swietelsky Rail Benelux voert het project uit in opdracht van ProRail, in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland.

Het project Maaslijn bestaat uit een groot aantal aanpassingen en verbeteringen van de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond. Het spoor wordt verdubbeld op vier locaties: bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Zo kunnen de treinen elkaar straks gemakkelijker en sneller passeren. Daarnaast worden er nieuwe wissels geplaatst, worden de bogen in het spoor verruimd om een hogere snelheid mogelijk te maken en wordt het spoor en ruim twintig overwegen vernieuwd. Het volledige traject wordt geëlektrificeerd (de bovenleiding). Daardoor verdwijnen de dieseltreinen met reizigers en komen er elektrische treinen die duurzamer zijn.

‘De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn gestart, waarbij maatregelen worden genomen ter bescherming van flora en fauna’, zo meldt ProRail in een brief aan omwonenden van de spoorlijn.  ‘’In 2024 voeren we diverse bodemonderzoeken uit, verleggen we kabels en leidingen, waar nodig snoeien we struiken en vragen we kapvergunningen aan’. Voor de definitieve start van de (ver)bouw van de Maaslijn vindt dit jaar eerst nog preventief onderhoud plaats. Er wordt op verschillende locaties gewerkt waardoor er geen treinen rijden.

De data:
13-19 april: werkzaamheden op het spoor tussen Venlo en Roermond;
1-3 juni: werkzaamheden op het spoor tussen Molenhoek en Blerick;
1-10 juni: werkzaamheden op het spoor tussen Boxmeer en Blerick;
10-13 augustus: werkzaamheden op het spoor tussen Venray en Blerick.

Op vier plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd: Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Daarom wordt dit ook wel een passeerspoor genoemd. 

In 2025 worden de bouwwerkzaamheden gestart om de Maaslijn te elektrificeren. De werkzaamheden worden door de lengte van het traject gefaseerd uitgevoerd. In 2025 wordt er globaal rond Venlo gewerkt, in 2026 vinden de werkzaamheden aan het noordelijk deel van de Maaslijn plaats. Deze worden afgerond in 2027 en vervolgens wordt er ook gewerkt aan het zuidelijke deel van het traject. 

Op www.prorail.nl/spoorwerk en www.prorail.nl/projecten/maaslijn/wat-gaan-we-doen is te vinden wanneer er waar wordt gewerkt. Voor overige vragen, meldingen of klachten over het werk kan contact worden opgenomen via maaslijn@swietelsky-rail.nl of tijdens kantooruren via 06-27313281.