
Finn Weijmans: ‘Van motorcross krijg ik een enorme kick’
SportDe 17-jarige Finn Weijmans houdt van motorcross. Hij combineert zijn sport met een opleiding aan het ROC in Nijmegen en een stage bij DVZ Carparts, een demontagebedrijf in Venlo waar hij vier dagen per week voor zijn opleiding werkt. “Ik haal auto’s uit elkaar, sorteer bruikbare onderdelen en verkoop ze. Heel leerzaam – en handig, ook voor het repareren van mijn eigen motor”, zegt hij met een glimlach. “Want er gaat nog weleens iets stuk.”
De passie voor motorcross begon achter het huis van zijn ouders, Sabine Schoenmakers en Jeroen Weijmans, aan de Grotestraat in Vierlingsbeek. Op een zelfgemaakt crossbaan reed hij eerst rond op een elektrische kindercrosser, die hij mocht proberen van zijn vriend Fin Teunesen, die al eerder met de sport begon. Al snel volgde een eigen pitbike – betaald van zijn eigen spaargeld – en inmiddels rijdt Finn op een 125 cc motor bij de Junioren A.
Motorcross is een dure hobby, maar gelukkig krijgt hij inmiddels steun van thuis en anderen. “Pap sponsort me via zijn bedrijf Groenkompas, net als een aantal andere bedrijven. Daar ben ik heel blij mee.” Met een lach: “Maar er kunnen natuurlijk altijd nog een aantal nieuwe sponsoren bij.”
Toch was er in het begin enige twijfel bij zijn ouders. “Ze vonden het gevaarlijk en vooral pap heeft niet zoveel met de sport”, zegt Finn eerlijk. “Maar ik mocht het uiteindelijk toch proberen. Daar ben ik ze dankbaar voor. Van motorcross krijg ik een enorme kick. Mam komt altijd kijken, pap soms.”
Afgelopen weekend ging het niet helemaal zoals gehoopt. Tijdens een wedstrijd in Reusel viel hij twee keer, waardoor een hoge klassering om de dagprijzen er niet in zat. “In de tweede manche lag ik naast de baan in de struiken. Ik zat helemaal onder de doornen”, vertelt hij. “Balen, maar vallen hoort erbij. Ik mik nog steeds op plek drie in het eindklassement, daar ga ik voor.”
Finn traint wekelijks op het circuit Duivenbos in Overloon en merkt dat hij steeds beter wordt. Een carrière in de nationale top of op tv? Daar droomt hij totaal niet van. “Ik ben te laat begonnen om echt de top te halen, maar ik geniet van elke race. Het draait voor mij om plezier en mezelf verbeteren.”
Om zijn conditie op peil te houden, loopt hij regelmatig hard. “Motorcross is enorm zwaar. Na een manche ben je echt kapot.” Andere sporten doet hij niet meer, alhoewel fietscross en voetbal wel een deel van zijn verleden zijn. Nu telt er maar één ding: crossen, sleutelen en genieten. “Ik hou van die adrenaline.”




