Het informatiebord over de crash van de Amerikaanse bommenwerper B-17G Flying Fortress is onthuld.
Het informatiebord over de crash van de Amerikaanse bommenwerper B-17G Flying Fortress is onthuld. Foto: Persfoto

Informatiebord crash bommenwerper WOII onthuld: ‘Fantastische dag’

Vierlingsbeek

Het was een ceremonie met een lach en een traan. Zeker voor de familieleden van de bemanning van de op 5 november 1943 op de hoek Warmeerweg/ Sleijbergweg in Vierlingsbeek neergehaalde Amerikaanse bommenwerper B-17G Flying Fortress was het zaterdagmiddag een bijeenkomst om nooit te vergeten. Een onvergetelijke en ook onverwachte reis. Want ze hadden nooit gedacht dat ze de crashplek van hun bloedverwanten ooit zouden bezoeken.

Ze waren met bijna dertig personen, via verschillende vluchten, overgekomen vanuit de Verenigde Staten en Zuid-Korea. Op verzoek en uitnodiging van de werkgroep Bej de Watermeule, die zich jarenlang inzette om steeds meer informatie over het neerstorten van het Amerikaanse vliegtuig te achterhalen en de tienkoppige bemanning, de oudste was 27 jaar, te eren met een informatiebord, waarop onder meer getuigenverslagen, technische verslagen over de toedracht, foto’s en tekeningen te zien zijn. 

Met de officiële onthulling van het bord deed de werkgroep tevens een belofte aan een van de leden van de werkgroep, Piet Kaanen, een van de ooggetuigen van de crash, gestalte. Kaanen was zaterdag tijdens de ceremonie in de WOII-stijl aangeklede loods van R&R van Rens Boomkwekerijen aan de Sleijbergweg een van de vele sprekers. 

Hij vertelde tot in detail over hoe hij als jongetje het vliegtuig over zag komen en met een dreunende klap neer zag komen aan de overkant van de weg bij de watermolen. “Voor mij is met de onthulling de cirkel rond. Nog altijd heb ik diepe bewondering en respect voor die Amerikaanse soldaten die hun vaderland verlieten om ons in Nederland te bevrijden. Het is erg bijzonder om nabestaanden van hen hier in Vierlingsbeek te mogen begroeten. Zij bedanken ons, maar eigenlijk moeten we hen natuurlijk bedanken. Want hun dierbaren hebben voor onze vrijheid gevochten.”

De bemanningsleden overleefden de crash. Ze wisten, voordat de bommenwerper op de grond knalde, alle tien voortijdig het vliegtuig te verlaten. Een van hen wist te ontsnappen. De negen anderen werden direct door de Duitsers gearresteerd en naar gevangenkampen in het oosten van Duitsland gebracht. Ze hebben de Tweede Wereldoorlog allemaal overleefd. Een van hen, piloot John Booker, leeft zelfs nog. Hij is nu 102 jaar. Die anekdote en tal van andere verhalen over de crash kwamen tot in detail aan bod tijdens de bijeenkomst, die vervolgens buiten werd afgesloten met fly-by van piloot Ralph Aarts in een Spitfire als eerbetoon aan de toenmalige bemanning (en alle andere bevrijders van toen).


Leo Janssen aan het woord vlak voor de onthulling. 

Na afloop van de ceremonie werd na een korte wandeling onder muzikale begeleiding van doedelzakspelers het informatiebord onthuld nabij de crashplek. Maar niet nadat twee familieleden van Wilson Park Todd, een van de andere bemanningsleden, twee Amerikaanse profmuzikanten, het Amerikaanse volkslied vertolkten, een delegatie van harmonie De Herleving het Wilhelmus en het Vierlingsbeeks volkslied ten gehore bracht en De Herleving-lid Luc Broeren de Last Post blies. 


Luc Broeren blaast de Last Post. 

Dit opnieuw onder toeziend oog van hoogwaardigheidsbekleders van de NAVO en de Amerikaanse ambassade, leden van het college van B en W van de gemeente Land van Cuijk en ruim 150 andere belangstellenden. De crashplek, die was gemarkeerd met de vlaggen van de NAVO, Verenigde Staten, Vierlingsbeek en Nederland, werd vervolgens door een groot aantal familieleden bezocht. 


De crashplek, gemarkeerd door vlaggen, bezocht door familieleden van de bemanning. 

Dat het werk van de leden van werkgroep wordt gewaardeerd, bleek niet alleen uit het feit dat alle Amerikaanse bezoekers ze uitvoerig bedankten voor hun ijver en inzet. Van de vertegenwoordiger van de Amerikaanse ambassade ontvingen ze tevens een gouden waarderingsmedaille. 


‘Ceremoniemeester’ en werkgroep kartrekker Leo Janssen aan het woord.

“Het was een fantastische dag, ook voor ons”, zo keek Leo Janssen na afloop terug op de dag waar hij samen met de andere werkgroep-leden jarenlang naartoe had gewerkt. 


De werkgroepleden Piet Kaanen en Tonnie Ebben toosten na afloop. 

Lang stilzitten doen ze echter niet. De werkgroep wil in april 2023 aan De Lijnbraak (bij Timmermans aan de Overloonseweg) een informatiebord onthullen over een daar neergestort Canadees toestel, een Halifax (DT808) van het 405 squadron, met zeven bemanningsleden aan boord. Vijf van hen overleefden de crash niet. De eerste contacten met enkele familieleden van die bevrijders zijn hiervoor alweer gelegd. 

Onder aanvoering van doedelzakspelers op weg naar het informatiebord...
Een van de informatieborden.
Fly-by als eertbetoon...
Grote belangstelling voor de onthulling...
Het Amerikaanse volkslied, gespeeld door familieleden van de toenmalige bemanning....
Een van de militaire voertuigen uit WOII...
Graven op de crashplek....
Amerikaanse gasten...
Drukte in de loods van Van Rens...
Amerikaanse gasten in gesprek met Leo Janssen en vertegenwoordigers van de NAVO...