De bemanning van de gecrashte B17-G.
De bemanning van de gecrashte B17-G. Familiefoto

Oproep: getuigen vliegtuigcrash gezocht

Vierlingsbeek

Op 5 november 1943 stort er een Amerikaanse bommenwerper neer bij de watermolen in Vierlingsbeek en dat zorgt voor veel paniek in het dorp. ‘De leerlingen van de Laurentiusschool uit die tijd zullen zich die dramatische gebeurtenis ongetwijfeld nog wel herinneren, want het was hollen geblazen om een veilige bescherming te vinden, met de onderwijzers voorop en de leerlingen in hun kielzog’, meldt Leo Janssen namens de Werkgroep Warmeer in een oproep. 

‘Het was in die tijd heel gewoon dat er gedurende de dag ook veel vliegverkeer was; bommenwerpers en de begeleidende jagers op weg naar nazi-Duitsland. Die toestellen vlogen steeds op een grote hoogte van 7000 tot 9000 meter en wij wisten inmiddels: dit waren de Amerikanen. Het vliegverkeer gedurende de avond en nacht bestond hoofdzakelijk uit vliegtuigen van de Engelsen en Canadezen; de RAF en RCAF. Het zware gebrom van die grote aantallen vliegtuigen had een ding gemeen; het klonk ons als muziek in de oren. Al snel stonden destijds in de boomgaard achter de boerderij van de familie Bruijsten steeds meer kijklustigen naar het gecrashte toestel te kijken. Er schuilden in de kelders onder de boerderij verschillende mensen voor het oorlogsgeweld. Deze mensen werden op een zeer bijzondere wijze op de hoogte gehouden van het neerstortende vliegtuig. Dit toestel, de 42-39831 call sign UX-L, behoorde tot de 92e bommenwerpergroep van het 327-squadron van de Amerikaanse luchtmacht.. Op de hoek Sleijbergweg en, wat tegenwoordig Warmeerweg heet, crashte het toestel vervolgens op het grondstuk, waar de familie Van Rens tegenwoordig haar bomen kweekt. Het toestel werd, na zijn bommen boven Gelsenkirchen te hebben gelost, geraakt door Duits afweergeschut en Duitse jagers, waardoor het zijn thuishaven Podington in Engeland niet meer kon bereiken. De tien bemanningsleden wisten zich met hun parachute in veiligheid te brengen; negen van hen werden door de Duitsers gevangengenomen; één bemanningslid wist te ontsnappen en terug te keren naar Engeland’. 

De onlangs opgerichte Werkgroep Warmeer gaat in augustus van dit jaar een informatiebord over dit voorval plaatsen nabij de crashplek. Om er zoveel mogelijk informatie over te verzamelen, is er onder meer al gesproken met enkele getuigen van toen: Piet Gommers, Piet Peters, Gerrit van Treek en Piet Kaanen, van wie de eerste twee genoemden helaas zijn overleden.

De werkgroep vraagt zich af of er nog getuigen van destijds zijn die hun verhaal willen vertellen. Heeft er nog iemand informatie over dit voorval? Heeft iemand nog stukken van dit vliegtuig? Foto’s? Het is de bedoeling om ons verhaal zo compleet mogelijk te krijgen.

Voor meer informatie:
Werkgroep Warmeer, Leo Janssen
Telefoon 0478 582175, 06 53693428.
Email: leojanssen1954@ziggo.nl