Met de oprichting van een Taskforce militaire luchthavens wil het Land van Cuijk de ontwikkelingen rondom Vredepeel en Volkel scherp in de gaten blijven houden.
Met de oprichting van een Taskforce militaire luchthavens wil het Land van Cuijk de ontwikkelingen rondom Vredepeel en Volkel scherp in de gaten blijven houden. Foto: Rikus ten Brücke

Taskforce in het Land van Cuijk voor Volkel en De Peel

Regio

De nieuwe gemeente Land van Cuijk krijgt te maken met twee militaire vliegvelden aan de rand van de gemeentegrenzen, namelijk Volkel en in de nabije toekomst naar alle waarschijnlijkheid De Peel in Vredepeel. Met de oprichting van een Taskforce militaire luchthavens wil het Land van Cuijk de ontwikkelingen rondom de twee vliegbases scherp in de gaten blijven houden.

Door Henk Baltussen

De taskforce is een intern overlegorgaan waarin onder andere waarnemend burgemeester Wim Hillenaar en wethouder Antoinette Maas zitting hebben. De groep wordt aangevuld met ambtenaren die thuis zijn en met medewerkers van communicatie. De hoofdtaken van de taskforce zijn: ontwikkelingen rondom reactivering van De Peel goed blijven volgen, actief participeren in de regionale samenwerking met het oog op de vliegbasis, agenda’s van commentaar voorzien en inhoudelijke bijdragen leveren aan de milieueffectrapportage die voor De Peel wordt opgesteld. Ook andere onderzoeken die in dit kader relevant zijn worden binnen de taskforce besproken en waar nodig wordt actie op ondernomen.

De taskforce staat los van de COVM’s De Peel en Volkel waarin de gemeente Land van Cuijk ook is vertegenwoordigd. Defensie is wettelijk verplicht voor een luchthaven een COVM (Commissie Overleg & Voorlichting Milieu) in het leven te roepen. Binnen het COVM wordt doorgaans overleg gevoerd over geluid en milieu rondom luchthavens. Er zitten vertegenwoordigers in van de provincie, Rijksvastgoedbedrijf, Defensie, gemeente, milieuorganisaties en omwonenden. De commissie adviseert de minister of staatssecretaris van Defensie voordat er een luchthavenbesluit komt.

Het LvC-gemeentebestuur zegt het kritisch blijven volgen van de ontwikkelingen rondom de twee bases van belang te vinden voor de 90.000 inwoners van de nieuwe gemeente. Vooral geluidhinder, veiligheid, het voorkomen overlast en het tegengaan van mogelijke ruimtelijke beperkingen zijn daarbij belangrijke speerpunten. Het college geeft aan eventuele acties af te stemmen met omliggende gemeenten die te maken hebben met de twee vliegbases.  

In de voormalige gemeenten Boxmeer en Sint Anthonis, die direct grensden aan de gemeente Venray waar De Peel ligt, is al eerder gereageerd op de reactivering van De Peel. Ze hebben in samenspraak met omliggende gemeenten een zienswijze ingediend op de conceptnotitie Reikwijdte en Detailniveau. Daarnaast heeft de voormalige gemeente Boxmeer financieel bijgedragen aan het opstellen van een Kosten Effect Analyse (KEA-onderzoek). Dat gebeurde samen met de gemeenten Venray, Gemert-Bakel en Deurne. Defensie stemde in met dit onderzoek. Ook wordt dit jaar een gezondheidsbelevingsonderzoek uitgevoerd door de GGD. Volgens het college van het Land van Cuijk is een en ander is mede tot stand gekomen door inbreng van dorpsraden, particulieren en samenwerkingsverbanden zoals de werkgroep Stop Vliegbasis de Peel die in Merselo zetelt.

Hoe ziet het traject er met betrekking tot De Peel uit?  De eerste vervolgstap om tot een luchthavenbesluit (ofwel openstelling) van De Peel te komen is het opstellen van een milieueffectrapportage (MER). Die is waarschijnlijk in de loop van 2023 klaar. Na beoordeling ervan worden de stukken eind 2023, begin 2024 ter inzage gelegd. De Commissie m.e.r. toetst vervolgens in het MER en geeft advies erover. Het Luchthavenbesluit wordt vervolgens aan de Ministerraad aangeboden die op zijn beurt advies vraagt aan de Raad van State. De Koning stelt uiteindelijk het besluit vast. Tevens moet Defensie een natuurvergunning aanvragen. Die aanvraag komen op het bordje terecht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij (Wnb) en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Wabo). Daaruit kan volgen dat de bestaande zones voor vlieggeluid, grondgebonden geluid en het beperkingengebied nog wijzigen. 

Is alles afgewikkeld en zijn de vergunningen klaar dan moet er nog veel werk worden verricht op de De Peel. De start- en landingsbaan moet bijvoorbeeld nog worden gerenoveerd. Defensie zei al vaker dat met dat werk pas wordt begonnen als de vergunningen er liggen. Het zal een hele opgave worden om De Peel nog in 2024 te heropenen.