De Mgr. Geurtsstraat krijgt een nieuwe toplaag, maar geen andere lijnen
De Mgr. Geurtsstraat krijgt een nieuwe toplaag, maar geen andere lijnen Foto: persfoto

Geen aanpassing lijnen Mgr. Geurtsstraat, wel nieuwe toplaag

Regio

De belijning op de weg op de Mgr. Geurtsstraat in Maashees wordt niet teruggebracht naar de oorspronkelijke belijning. Dat antwoordt wethouder David Sölez (Team Lokaal) op vragen van raadslid Johan Hermanussen van Liberaal Land van Cuijk. Die had het college vragen gesteld over de veiligheid op de weg tussen Maashees en Venray.

Was het Maashese raadslid eerder niet te spreken over de aanpassing van de straat van een tachtigkilometer- naar een zestigkilometerweg, onlangs stelde hij het Land van Cuijkse college vragen over de wegbelijning die volgens hem voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgt. Het weghalen van de middenlijnen heeft er naar de mening van Hermanussen toe geleid dat de verbindingsweg tussen de kern van Maashees en Venray tot aan de A73 gevaarlijker is geworden.

Het is wachten op ongelukken, meldt hij. “Omdat de middellijn weg is, kun je zien dat veel weggebruikers moeite hebben om hun positie op de weg te bepalen. Zeker in het donker is het maar te hopen dat je tegenligger ook niet binnen de stippellijn rijdt, want dan raak je elkaar. Ik heb al diverse regelmatige weggebruikers gehoord die een ‘bijna’ botsing hebben gehad.”

De Mgr. Geurtsstraat is vorig jaar gereconstrueerd en voorzien van een nieuwe slijtlaag. Ook is de belijning vervangen. De middenstreep is weggehaald en aan de zijkant van de weg is een stippellijn aangebracht om de weg optisch smaller te laten lijken.

Maar de gemeente Land van Cuijk gaat geen andere lijnen op de weg aanbrengen, wel krijgt het asfalt een verse toplaag, meldt Sölez. De markering is volgens de wethouder aangepast overeenkomstig de landelijke richtlijnen ‘en vergelijkbaar met bijvoorbeeld de weg tussen Rijkevoort en Boxmeer, die overigens nog wat drukker is’. Het is volgens hem niet mogelijk om de oude belijning terug te plaatsen, omdat een zestigkilometerweg in principe alleen een kantmarkering heeft. De wethouder erkent dat de nieuwe asfaltlaat wel erg hard slijt. Tijdens de verwerking is er een productiefout geweest waardoor de samenstelling van het asfalt niet optimaal was. ‘Hierdoor laat deze los. Dit is besproken met de aannemer BAM. Zij gaan dit in het voorjaar herstellen’.

Op eigen kosten. ‘Wij hebben ook een bedrag achter de hand gehouden om er zeker van te zijn dat dit geregeld wordt’, zo besluit de wethouder.